perjantai 7. marraskuuta 2014

Minä ja urheiluakatemia

Hei,

olen Olli Taskinen, urheilija ja opiskelija. Lajinani minulla on salibandy, jota pelaan Salibandyseura Welhoissa Kuopiossa. Sarjatasona toimii siis miesten Divari. Pelaamisen ohella käyn neljättä vuotta muotoilun AMK opintoja Savonia AMK:n alaisuudessa toimivassa Kuopion Muotoiluakatemiassa. Tässä valotan hieman omaa reittiäni urheiluakatemiaan ja mietteitäni -akatemiatoiminnasta.

Hyppäsin Pohjois-Savon urheiluakatemian mukaan heti päästyäni opiskelemaan Kuopioon. Pari aiempaa vuotta olin haahuillut Tampereella ja oli tärkeää päästä opiskelemaan. Myöskin aina toiveena on ollut löytää hyvät keinot yhdistää urheileminen joko työn tai opiskeluiden kanssa, sillä lajini salibandy ei tänäpäivänä työllistä vielä kovin montaa pelimiestä. Nyt on reilu kolme vuotta opintoja takana Savonia Ammattikorkeakoulun alaisuudessa olevassa Kuopion Muotoiluakatemiassa, ja tyytyväinen olen tähän pakettiin ollut.

Ammattikorkeakoululaisena ja akatemiaurheilijana opiskellessa urheilua ei saa niin helposti näkymään opintosuoritteissa, niinpä unhoitin sen ajatuksen jo varsin alussa. Kyllä opintopisteitä olisi saanut sumplittua, mutta toisaalta se olisi syönyt opinnoistani valinnaisia kursseja. Minulle riitti, että minulla on mahdollisuus sovittaa opintojani urheiluun, ja että minulla on laadukkaat harjoitusolosuhteet käytössä.


Pohjois-Savon urheiluakatemialaiset saa käyttöönsä urheiluakatemian kausikortin, jolla pääsee harjoittelemaan useampaan harjoituspaikkaan. Itsellä kovimmassa käytössä tähän asti ovat olleet Kuopio-Halli, Niiralan uimahalli ja Kotkankallion väestönsuojan punttisali. Kuopio-Hallia tulee käytettyä selkeästi eniten, sillä se on myös kotihallimme ja treenaamme siellä joukkueenakin iltaisin. Akatemian kausikortin ansiosta on todella helppo pidentää harjoitusta tekemällä joukkueharjoituksen perään omatoimisen harjoituksen, jos koulupäivä ei ole antanut tilaa aamuharjoitukseen.

Urheiluakatamia tarjoaa aamuharjoittelua kolmena aamuna viikossa, poislukien lukion koeviikot. Itse olen käynyt aamuharjoituksissa vaihtelevasti. Välillä opinnot vaativat läsnäoloa tunneilla, jolloin on mentävä koulun penkille istumaan. Toisaalta tunnollisesta opiskelusta on ollut hyötyä. On helppoa sanoa opettajille, että tulen opiskelemaan aamutreenien jälkeen, silloin kun läsnäolo tunneilla ei ole ollut niin välttämätöntä. Myös meidän koulumme projektityylinen opiskelu on helpottanu kalenterin suunnittelemista itse.

Opiskeluni alkavat olevan sen verran hyvällä mallilla, että olen aloittanu lähes viimeisimpiä työharjoittelujani. Tämän harjoittelun suoritan freelancerina, eli olen itse itseni pomo tehden itseäni ammatillisesti kehitteviä projekteja eri tahoille. Tämä tuo myös vapautta ja mahdollisuuksia harjoittelemiseen. Tavoitteena olisi saada toimiva viikkorytmi pyörimään, jotta harjoitteleminen ja työharjoittelu kulkisivat käsikädessä. Myös tällöin selkeä kokonaisuus auttaa olemaan sinut itsensä kanssa, kun tietää tekevänsä hyvin hommia niin urheilun kuin opintojen parissa.

Kokonaisuudessaan Urheiluakatamia tarjoaa hyvät raamit yhdistää urheilu ja opiskeleminen. Urheilu ja opiskelut tukevat hyvin toinen toisiaan ja siksi on loistava homma, että akatemian kautta tähän asiaan saa tukea. Opiskeleminen yhdistettynä urheilemiseen taitaa olla ihmisen parasta aikaa?

Olli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti